
February 7, 2007 

 

Anti-protester bias at the Washington Post 
 

Commentary: 

Yesterday Susan Kinzie, a respected Washington Post reporter, wrote an article posted 

at 4:38 p.m. about Dr. Davila announcing no further punishment against protesters who 

were arrested. The online article also included information about the new PART rating 

as a second topic. 

 

But later, that online article was removed from the Internet and replaced with a longer 

one that removed the headline about not punishing student protesters and changed the 

whole emphasis of the story to the OMB PART rating. The story about not punishing 

protesters was stuck in a small sentence at the end of the new story. 

 

Here is the original online article from 4:38 pm with the original headline: 

 

Gallaudet Will Not Punish Student Protesters 

 

School for the Deaf Upgraded to "Adequate" in Federal Review 

 

By Susan Kinzie 

Washington Post Staff Writer 

Tuesday, February 6, 2007; 4:38 PM 

 

Gallaudet University president Robert Davila said in a message to the campus today 

that the more than 130 protesters who were arrested last fall, when the campus was 

shut down by people angry over the selection of the next president, would not be 

punished further. 

 

Protests brought the school for the deaf to a standstill until the Board of Trustees voted 

in October to terminate the appointment of the unpopular incoming president. Davila 

was asked to serve as interim president. 

 

Also, a review of Gallaudet University by the federal government was upgraded to 

"adequate" by the Office of Management and Budget, which cited actions taken to 

improve the overall program at the school for the deaf in Northeast Washington. 

 



Last year the school was rated "ineffective" and the OMB noted stagnant or 

deteriorating performance on key measures, including graduation rates. The graduation 

rate, based on the number of students who complete their undergraduate degrees 

within six years, has been 28 percent. 

 

School officials questioned the findings, asking to have more input in the process, and 

the OMB agreed to do a reassessment. The new report, issued yesterday, concluded 

that "Gallaudet failed to meet its goals or show adequate progress in key areas, 

including the number of students who stay in school, graduate, and either pursue 

graduate degrees or find jobs upon graduation," and that the Department of Education 

has developed a plan for monitoring the school. 

 

Gallaudet gets the majority of its funding from the federal government, with a $107 

million appropriation this year. 

 

[End of online article] 

 

Here is the new article that replaced it a few hours later: 

 

Government Upgrades Gallaudet's Rating but Will Monitor Concerns 

 

By Susan Kinzie 

Washington Post Staff Writer 

Wednesday, February 7, 2007; B03 

 

 

 

 

 

http://1.bp.blogspot.com/_W0HR8KbhWmw/Rcomaax3hHI/AAAAAAAAAAY/i2Xr4Voqe1A/s1600-h/wash_post_photo.jpg


 

"This is good news for Gallaudet University," President Robert Davila said, "but we 

accept criticisms of our programs that continue to be valid." [Photo by Katherine Frey -- 

The Washington Post] 

 

 

[Article:] 

 

Gallaudet University got an improved evaluation from the federal government, rising 

from last year's rating of "ineffective" to "adequate" this year, largely because of plans 

for more stringent monitoring by the Department of Education. 

 

The Office of Management and Budget evaluation posted online Monday was critical of 

the District-based school for the deaf, noting that it had not improved its performance on 

key measures of student success, including chronically low graduation rates. And "the 

Department of Education has not evaluated the federally funded programs at Gallaudet 

to ensure that they are addressing the needs of their service population" and achieving 

results, the report concluded. 

 

But President Robert Davila, who took over leadership of the university in January after 

a year of turmoil, said in an e-mail that he had a good meeting yesterday with 

Department of Education officials and is looking forward to working with them. The 

report includes a detailed improvement plan agreed upon by the department and 

Gallaudet. 

 

"This is good news for Gallaudet University," Davila told the campus community 

yesterday, "but we accept criticisms of our programs that continue to be valid." 

Improving graduation rates is an important goal, he said, "and we will redouble our 

efforts to see that it happens." 

 

Last February, the school was rated ineffective, with problems in the number of students 

staying in school, graduating, and finding jobs or continuing their education after 

Gallaudet, as well as a lack of oversight from the Department of Education. Graduation 

rates have limped along well below 50 percent. 

 

The new report concluded that "Gallaudet failed to meet its goals or show adequate 

progress in key areas, including the number of students who stay in school, graduate, 

and either pursue graduate degrees or find jobs upon graduation." 

 

 



But the department has created a plan for monitoring federally funded programs at 

Gallaudet, according to the report. More robust oversight began in December and will 

intensify in April when site visits begin, said John H. Hager, assistant secretary in the 

department's office of special education and rehabilitative services. 

 

An additional $600,000 was requested for further monitoring of Gallaudet and its 

strategies to keep students in school and attain other goals. 

 

Gallaudet gets nearly two-thirds of its funding from the federal government -- more than 

$100 million annually. 

 

The five potential ratings are "effective," "moderately effective," "adequate," 

"ineffective," and "results not demonstrated." School officials asked for a reassessment 

last year, wanting to provide more data. 

 

In the meantime, after a new president was named in May to replace longtime President 

I. King Jordan, protests erupted, bringing the school to a standstill. The unrest ended in 

October after the arrests of more than 130 protesters, a march on the U.S. Capitol and 

the termination of the incoming president's appointment. 

 

Davila, a popular deaf leader who once held Hager's job, was named interim president. 

Yesterday he announced in a campus video message that protesters who had been 

arrested would face no further punishment. Some had been charged with violating the 

student code of conduct, and those cases, being handled by the Office of Judicial 

Affairs, will not result in any major punishment. 

 

http://www.washingtonpost.com/wp-

dyn/content/article/2007/02/06/AR2007020601079.html 

 

 

[End of online and print articles] 

 

 

(Commentary, continued:) 

 

Obviously, to quote Shakespeare, something is rotten in "Denmark." We need to 

expose this blatant bias at the Washington Post once and for all. Is the Washington 

Post a real newspaper all of the time, or is it just a real newspaper some of the time? 

What is going on at the Washington Post? 

 

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2007/02/06/AR2007020601079_pf.html
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2007/02/06/AR2007020601079_pf.html


The Washington Post is run by Donald Graham who is on the Federal City Council with 

King Jordan. This Web page explains what the Federal City Council is, who the 

members are, and why they exercise influence in Washington DC: 

 

http://www.thecommondenominator.com/mdp1ir99.html  

 

(PDF version: http://gallyprotest.org/corruption.pdf ) 

 

The Washington Post newspaper is owned by the Washington Post Company, and 

Donald Graham, along with his sister, who is a journalist named Lally Weymouth, 

possibly along with other family members such as William and Stephen Graham, who 

are substantial shareholders in that company. See: 

 

http://www.washpostco.com/history-kgraham-obituary.htm 

 

Donald E. Graham apparently is the immediate supervisor of Fred Hiatt, who wrote this 

biased column about the protest on May 15, 2006: 

 

http://www.washingtonpost.com/wp-

dyn/content/article/2006/05/14/AR2006051400805_pf.html 

 

 

This Web site identifies Graham as having influence on Hiatt's editorials: 

 

http://americablog.blogspot.com/2006/04/is-donald-graham-real-problem-at.htm 

 

 

But here seems to be the crux of the matter. This Web page explains how the 

Washington Post has deteriorated and has lost most of its integrity: 

 

http://www.makethemaccountable.com/podvin/media/031102_ConflictOfInterest.htm 

 

Remember, Gallaudet professor Robert E. Johnson made the observation that he saw a 

Washington Post editorial printed on Gallaudet letterhead without showing the 

Washington Post's name. That means that the entire editorial was probably written by 

someone at Gallaudet first, and that the Washington Post probably simply copied it and 

http://web.archive.org/web/20070913120632/http:/www.thecommondenominator.com/mdp1ir99.html
http://gallyprotest.org/corruption.pdf
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2005/08/04/AR2005080400963.html
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2006/05/14/AR2006051400805_pf.html
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2006/05/14/AR2006051400805_pf.html
http://web.archive.org/web/20070404101839/http:/americablog.blogspot.com/2006/04/is-donald-graham-real-problem-at.html
http://www.makethemaccountable.com/podvin/media/031102_ConflictOfInterest.htm


presented it as a Washington Post editorial. See page 10 of Dr. Johnson's essay: 

 

http://gallyprotest.org/johnson.pdf 

 

See also, this long article from the Columbia Journalism Review about how Donald 

Graham runs the Washington Post: 

 

http://gallyprotest.org/graham.pdf 

 

 

Note (Dec. 13, 2015): The Washington Post newspaper was sold to Jeff Bezos in 2013. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Minor edits: Sept. 5, 2015) 

http://gallyprotest.org/Note_to_Colleagues_by_Robert_E_Johnson_Oct_25_2006.pdf
http://gallyprotest.org/graham.pdf

